15 januari 2007

Rodebjers vår

Foto: Martina Hoogland Ivanow för Rodebjer



Carin
Rodebjer är en utomordentligt duktig svensk designer som hängt med i modesvängen några år nu. 2005 gick hon och vann Guldknappen, Damernas Världs prestigefyllda pris som årets designer.

Jag har ett svagt minne av att hon fanns med i trion bakom märket - och butiken som huserade vid S:t Eriksplan under mitten av 90-talet - Soot, en av Smartasmias tidigaste svenska designfavoriter. Rätta mig någon om jag tar fel.

Rodebjer
återfinns idag hos många återförsäljare runt i Sverige, men det är finfina butiken Jus, Stockholm, som är "huvudagent" för Sverige.

Smartasmia ser fram emot när kollektionen når butikerna.

Ovan visas två bilder från hennes vår-och sommarkollekton -07. Härliga bilder som påminner om en förestående sommar och som kan behövas med dessa höstlika stormar utanför fönstret.

10 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh, snygga bilder - me like Rodebjer :) Jag längtar också :)

Smartasmia sa...

Kerstin: då är vi två som längtar:-)

Mill sa...

Det är nu det är så typiskt att bo i en liten stad. Jag kan inte tänka mig att det finns i lilla Norrköping. Suck...

Smartasmia sa...

Mill: är faktiskt inte helt säker på att det inte skulle finnas där - fast det vet nog du bättre:-). Finns inte Solo kvar i Norrköping? Det var ett par år sedan jag var där sist, men det är ju en hyfsat stor stad.
Tjipp, vännen

Anonym sa...

Jag hoppas att Rodebjers kollektion har höjt kvalitén sen det föregående året! Det var katastrof! Synd på så fina grejer..

Smartasmia sa...

Mill: sorry - jag tänkte lite fel när det gällde Solo (blandade ihop med Solo-butiken i Linköping). Men ändå: borde ju finnas någonstans. Kolla med Jus genom att ringa dem om du vill veta; de har störtkoll:-)

Stina: Köpte en sak från Rodebjer förra året; en marinoullströja/klänning och den var jättebra kvalitét. Dock kan jag tänka mig att kläderna i schiffong/sidenblandningar var av sämre - det kändes så i butik..Trist hur som helst!

Vera sa...

Älskar Rodebjer! Gotländskt vackert lixom.

Smartasmia sa...

Vera: jupp..tant Mia diggar gotländsk företagaranda också...inte bara Rodebjer, utan även mina favoriter systrarna goitländska som har butiken "Bröderna Erikssons Dammode" som jag bloggat om några ggr:-) Ha det bra!

fruitcocktail sa...

Ja det enda man kan göra just nu är att drömma om sommaren. Ser ut som hon gjort mycket snyggt igen:-)

Smartasmia sa...

Fruit'isen: jope...kan tänka mig det! Hoppas allt är bra med dig, förresten:-)