14 januari 2007

Att vara medveten


Som Ni kanske har märkt har jag nyligen lagt till en ny länkningskategori här på Monokel. I högerspalten här finns denna nya kategori kallad "Medvetenhet" där jag valt att länka till några - enligt mitt tycke - nödvändiga och bra websidor.

StyleSucker som dök upp i modebloggsvärlden i december förra året har väl varit svårt att undvika att göra sig bekantskap med;-). StyleSucker gör en rejäl insats för att få oss modebloggare, läsare och andra att börja tänka lite...vilket jag är väldigt tacksam för. En blogg som StyleSucker behövs - även för mig som annars försöker göra mitt bästa - redan innan StyleSucker dök upp - att vara en tänkande och ansvarsfull konsument. Jag skrattar gott åt hennes (hans) ironiska och intelligenta inlägg där, även om jag ibland varit inne och kommenterat när jag personligen tycker att "påhoppen" varit lite väl magstarka. Smartasmia föredrar snällhet men har samtidigt förståelse för upplägget hos StyleSucker:-).

Förutom länkning till StyleSucker finner Ni några andra väldigt användbara länkar för oss som konsumenter - både i självbevarelsesyfte som i "tänka-till-syfte". Hoppas att Ni utnyttjar och uppskattar dem.

Jag har själv
bloggat om att försöka vara en god konsument tidigare - även om just den posten kanske gick lite "tyst" förbi.

Jag skrev ett mail igår till
StyleSucker för att få tillåtelse till en länkning härifrån och fick ett väldigt fint svar tillbaka:

"Mia!

I'd be more than honored if you were to 'link' me! Your comments are
always interesting to read. Different stand points and different views
on various phenomena, are what hopefully evolves us to become smarter and better as human beings.

Have a nice Saturday night.

Best Regards,
StyleSucker"

Käraste StyleSucker - det är verkligen jag som är hedrad!


Jag vill också passa på att peka på svårigheten att hela tiden vara en "god konsument". Även jag har med stor sannolikhet gjort mina inköpstabbar vad gäller kläder som har en "missande länk" någonstans på vägen till oss konsumenter. Jag menar här att det idag tyvärr fortfarande är svårt att ha koll på alla steg i produktionen av kläder, men genom att börja ifrågasätta och ffa ställa krav på de företag där vi handlar våra kläder - och accessoarer för den delen - kan vi förhoppningsvis påverka!

Jag rekommenderar Er också att ta några minuter att läsa alla kommentarer hos StyleSucker - även mina;-).

Ha en skön fortsättning på denna stormiga söndag och håll i hatten om Ni går ut!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med. StyleSucker är verkligen ett bra initiativ och jag hoppas att alla som läser tar det på rätt sätt. Heja StyleSucker. Och Heja Mia - för dina kommentarer!

Kerstin sa...

Jag gillar Stylesucker och tycker att hon/han utgör en balans på något vis.

Smartasmia sa...

Shopoholychic och Kerstin: tack så väldans mkt för fina kommentarer - jag blir riktigt rörd! Visst är StyleSucker en riktig "goding" och precis som du skriver, Kerstin, utgör hon en bra balans. Och tack igen Shopoholychic för ditt heja mig:-) Tjipp sötnosar

Anonym sa...

Jag har också läst en hel del på, och om, stulesuckers blogg och jag kan inte annat än att hålla med. Visst, ibland blir det för mycket men jag skrattar för det mesta gott åt alla klockrena grejer, bilder, citat och texter. Härlig blogg med härlig ironsik twist!

Anonym sa...

Ja jag gillar också Stylesucker. Till en viss gräns i alla fall! Vi måste bli mer uppmärksamma på mycket men vissa kommentarer känns onödiga...

Smartasmia sa...

Aenigma och Sandra: tackar för kommentarerna! Aenigma: hehe..jo, för det mesta skrattar jag också, men ibland har jag rytit till där:-) Sandra: håller med fröken! Tjipp på er:-)

Anonym sa...

ha en trevlig söndag du med! :)

Smartasmia sa...

Anna: tack så jättemkt:-)

Anonym sa...

Yee.. Thanx! ;) You're on my "Yee Thanx" list now!

Smartasmia sa...

Stylesucker: du är så välkommen - och tack sötnosen:-)

Anonym sa...

Hehe! Hur kan man inte gilla Stilsucker?! Ett annat tips på likande sida fast med en allvarligare ton är modegnall.webblogg.se

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

Smartasmia sa...

Sophie-sötnosen: jag håller med dig. Tack för tipset - har varit där några ggr i början, men en påminnelse var jättebra!