19 januari 2007

Farfarströjor och postbesvärjelser

Foto: Neea


Man ska alltid försöka hitta något glädjeämne att fokusera på om man skulle råka vakna med uselt morgonhumör.

Smartasmia fyllde ju år igår och vaknade - trots den lilla nollan längst bak i det tvåsiffriga antalet fyllda år - nära nog helt utan smällbakor. Passar förresten på att tacka Er alla så otroligt mycket för gratulationerna, både här och per mail! Även en kallhamrad chick som Smartasmia kan ibland bli väldigt rörd.

Det som framkallade en lätt beskhet i morgonbägaren var en liten notis från Posten om att ett efterlängtat paket äntligen var på rätt sida om tullen nere i Malmö. So far, so good. Låt oss ponera att det efterlängtade paketet innehöll något som - förutom Boris the väska - Smartasmia sparat ihop till av surt förvärvade till sig själv inför gårdagen (lita aldrig på din omgivning....egna presenter är alltid bra). Låt oss också ponera att denna sak redan lyckats kosta Smartasmia retfull extraavgift i form av skatter inom USA därifrån den lilla saken ev. kom. Låt oss slutligen ponera att detta lilla paket lyckades slinka igenom den vanliga tullen - ty då hade Smartasmia nästan tyckt att det var OK.

Tyvärr lyckades Posten stå där på andra sidan tullen och kräva en ny undersökning av paket med påföljande straffavgift för värde över 500 SEK.....på typ nära 1000 SEK till. Ett sånt besked ville inte Smartasmia få på sin födelsedag. Låt oss slutligen panera att när - och om - detta lilla paket förhoppningsvis dyker upp i början av nästa vecka, har det kostat Smartasmia nära dubbelt så mycket som det eg. kostade. Tack Posten för fin födelsedagpresent!

Som tur är funkar universum i någorlunda balans, ty naturen strävar efter att vara i kaostillstånd och då finns det motkrafter som samtidigt strävar efter balans (läs summan av all energi är konstant). Min motpol var ett annat litet paket från nätbutiken Neea som i expressfart och med suverän service inkluderad landade i brevlåda lagom till Smartasmias dag.

Tack Neea!

Innehållet i detta paket kan ses ovan. Två underbart sköna farfarströjor från American Apparel. Gutår!

27 kommentarer:

Anonym sa...

Dumma dumma Posten! Inte kul att åka på tullavgift - flera gånger om dessutom :( Nu hoppas jag att farfarströjorna är underbart fina och sköna, så att dom väger upp det andra.

Smartasmia sa...

Shopoholychic: tack för stödet! Visst var tröjorna finemang:-) Posten suger

Anonym sa...

HAde varit tacksam om du upplyste om kvaliten och form efter några tvättar på farfarströjorna! Har så dålig erfarenhet av sånt. Även av den lite dyrare sorten..

Säg till mig nästa gång posten är dum så kommer jag och bankar skiter ur dom. Promise :)

Anonym sa...

Å fy så tråkigt det är med tullavgifter!!!! Det värsta som finns! Varför? (Då är det bra att man har en syster borta i väst!:) Du har inte funderat på att shoppa via sidor som tex Shop the States (tror i och för sig inte att de finns längre, men det finns ju liknade)?

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

Smartasmia sa...

Stina: jag ska försöka komma ihåg att göra ett litet inlägg om tröjorna efter tvätt - påminn mig gärna! Dock har jag ett linne (ribbat) och ett par tights från AA sedan förut och de är helt OK (läs perfekt) skick efter flera tvättar. Själva stretchen i AA är ganska stor (lite lösa i formen) och jag tycker att storlekarna är lite stora - jag som har L har M istället här. Tack för erbjudande om "banka på Posten";-)

Sophie: Ja, visst är det! Funderade länge på hur jag skulle göra med ovan beställning, men i o m att jag inte tänker handla så vansinningt mkt från USA i framtiden, tyckte jag inte det var värt att öppna en mailbox där då det kostar/månad att ha det. Japp - en systra där är ju toppen:-). Fick själv hjälp av en kompis i CA, men ändå gick det så här... Tjipp

Mill sa...

Jag blir nästan lite arg för din skull. Fy för tullavgifter...

Anonym sa...

Du, fick hjälp! Men skrev inte din kompis att det va en "gift" på paketet? Kan inte reglerna så otroligt bra, men när det är en present så är det andra regler än när man köper via "postorder", så med andra ord kan man slippa tullavgifterna. Så gör i alla fall jag alltid när jag handlar på Ebay!:)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

Anonym sa...

blev också sugen på farfars-tröjorna ,men blev lite vissen när jag så att de innehöll 50 % polyester...e de verkligen nice att ha på sig? // Bomullsälskaren

Smartasmia sa...

Mill: hehe..tack!

Sophie: trots att hon skrev "gift" fastnade det! så det är tydligen ingen garanti...Tack för supporten i a f, sötnosen:-)

Smartasmia sa...

Helena - den smartrumpade: Det funkar hur bra som helst...även tan Mia är tveksam till blandningar, men i detta fallet funkar det:)

Anonym sa...

ok låter bra då. En annan sak. Behöver din mästerliga hjälp ( och alla andras som vill !! ;)) ang inköp av en snygg klänning till min brors bröllop i juni, jag ska vara tärna. Klänningen får ha vilka färger som helst. Har en på g av Zac Posen men det är rätt dyrt så alternativ e bra :). Jag uppskattar alla tips!

Smartasmia sa...

Rumpestumphelena: jag ska ta mig en funderare, sötnosen!

Anonym sa...

TACK!! En annan sak, vill snart gå till Carin Westers butik med dig, jag gillar hennes vårmode, och dig...såklart. :)

Smartasmia sa...

Helena: det ska vi nog kunna ordna till, snyggo:-) Jag tycker (medges motvilligt) rätt så mkt om dig också, tokfian!

Anonym sa...

Tull är så jättetrist! :((
Vad är det för kvalitet på farfarströjorna - 100% bomull?

Anonym sa...

nejnej 50 polyester minsann! Håller borta från ljus och annat brandfarligt. Men Mia säger att den e skön ändå, eller hur ;)

Smartasmia sa...

Käthe: japp - det tycker jag också..:-). 55% bomull och 45% polyester. Kolla kommentar ovan ang. kvalitet ändå (alltså att jag tycker de är jättesköna trots blandningen). Tjipp

Smartasmia sa...

Helena: japp den är skön:-) och det är 45% polyester - så det så (åtminstone står det så i tröjan);-) tjipp

Mary Lady Luck sa...

Haha, jag gillar ditt vetenskapliga resonemang - summan av all energi är konstant. Vad gäller Posten säger jag bara (visualisera gnällig röst här) Det är ju inte ens en riktig post!

Mary Lady Luck sa...

och just det, tack för din välsignelse i mitt vacklande ögonblick - tentan gick fint!

Smartasmia sa...

Mary: åhh..tackar:-) Självklart var du välsignad, lilla barn;-) Underbart att det gick vägen - och att det är helg nu! tjipp

Stila sa...

Oh nä - stackars! Nåja, inte gråta över spilld mjölk (inte så länge iaf), om tio år kommer det inte att röra dig i ryggen. (men JIPPI, tio år liksom, vilken pepp..:P) Haha

Smartasmia sa...

Stila: det är OK:-) håller med om spilld mjölk...hade i a f en väldans schysst födelsedag igår! tjipp

Anonym sa...

Mia, kom inte till min blogg nu för ett gott skratt. :)

Smartasmia sa...

Käthe: hur kan jag låta bli?...;-) Rackans hulliganstorlekar, va!

Vera sa...

Tänk att det ska vara så komplicerat att beställa från väst. Hallå lixom .... vi lever ju för bövelen på 2000-talet!!
Hoppas att tröjorna passar :)

Smartasmia sa...

Vera: håller helt och fullt med dig. Ibland kan man undra (inte bara vad gäller kläder då...) hur långt ifrån ett "u-land" USA verkligen är.... Yes, tröjorna satt finfint:-)