09 januari 2007

Redlöst full eller bara halvfull?


Jag tycker inte om
Aftonbladet. Inte heller Expressen. Jag tycker att det är skittidningar som livnär sig på tabloider och misär och allmänt snaskande. Här kommer ändock en liten hänvisning till Aftonbladet - dock ett undantag.

Frågan jag går och funderar på är: som flicka - ska man vara
redlöst full eller bara halvfull?

Annan liten sak i ämnet: Smartasmia önskar och hoppas att de få, men ändå förekommande, töser som lider så av dåligt självförtroende att de försöker påkalla uppmärksamhet genom att "falskanmäla" genast slutar upp med att använda våldtäkt som ett rop på hjälp...snälla? Syftar här på de få gånger som tjejer faktiskt hävdat att de blivit utsatta för våldtäkt, men där det senare kommit fram att det egentligen inte skett...det är inget bra sätt att försöka få uppmärksamhet på. Och det misskrediterar trovärdigheten för de (oss) stackare som faktiskt råkat ut för det.

Dagens Smartasmia-betraktelse. Hoppas det inte var för svårsmält så här på förmiddagen.

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Jag håller - det är förjävligt. Verkligen. Man kan inte annat än att bli förbannad :(

Smartasmia sa...

Kerstin-tösen: nej..tyvärr sant..

Anonym sa...

Jag hörde om det på radion och jag blev så jädrans upprörd. Har man sagt nej så är det nej. Att man är stupfull eller lite full ska inte spela roll. Tror ingen 15-årig brud frivilligt säger jag till att bli tagen på våld på det sättet.

Nä fy! upp till kamp ;)

Smartasmia sa...

Ida - och Kerstin igen: tack så jättemkt för att ni kommenterat detta! Trodde att fler skulle reagera med lite kommentarer, men det är kanske för grovt att blogga om? Jag har ju inte en renodlad modeblogg... Och visst ska det "upp till kamp" för detta! Kram

fruitcocktail sa...

Jag är lite sen att kommentera. har funderat lite nämligen. Har läst båda böckerna av Katarina Wennstam och dom är verkligen upprörande.
Dock tycker jag att man ofta anklagar tjejerna för att falskanmäla. Mer än vad man gör i andra brott. De blir ofta grovt i frågasatta. Jag tycker självklart att det måste bli ett stopp för de som falskanmäler men det får abslout inte vara så att poliser etc. har som utgångspunkt att tjejen kanske falskanmäler.
Det kan ju även vara så att tjejen tar tillbaka sin anmälan för att de kanske "övertygas" om att inget har skett. Hon kanske själv tänker att "jag var för full, jag får skylla mig själv".
Bara en tanke!
Tycker förövrigt att det är bra att du tar upp "svårsmälta" ämnen. Det är ju det som gör din blogg så bra!!

Smartasmia sa...

Tack sötingen! Var väldigt tveksam själv till om jag skulle ta med biten om falskanmälningar, men gjorde det med anledning av att jag blir upprörd över att det faktiskt förekommer - även om det bara är i ytterst få fall. Det är just dessa "fördomar" som måste uppmärksammas och överbryggas så att alla blir rättvist dömda - och bedömda.....
Kram - din kommentar gjorde mig rörd!