10 februari 2007

"Vad ska du ha på dig idag?"


Smartasmia vill inte gärna vara elak. Jag föredrar snällhet. Men här kan jag inte hålla mig från att göra en liten kommentar som kanske kan upplevas som lite småelak. Ber lite grand om ursäkt för det.

Den senaste veckan har det florerat en massa inlägg om neonfärgat nagellack bland modebloggarna. Jag tänker inte nämna några namn, det finns ingen anledning, men också av den anledningen att det är en hel del som skrivit om just detta.

Alla har rätt till sin egen åsikt. Även Smartasmia tycker så om någon skulle undra. Frågan är bara om det verkligen är ens "egen åsikt" att tycka att neonfärgat nagellack är snyggt. Smartasmia upplever den senaste veckans "neonfärgade nagellacksinlägg" bland modebloggare snarare som en "masspsykos". Behöver jag förtydliga att jag personligen tycker att det är hyfsat fult?

Smartasmia får ibland en känsla av att modebloggar fungerar som en slags "vuxenversion" av "vad ska du ha på dig idag?"....ni vet så där som man kunde göra upp till högstadiet ungefär...att ringa sin bästis för att kolla vad hon skulle ha på sig i skolan den dagen i ett utfall av osäkerhet.

Fast lite kul är det i a f, ty ibland skrattar jag åt det. Men för det mesta tycker jag att det är lite tragiskt att man som vuxen måste ha andras godkännande för vad man har på sig.

Jag är en lika god "kålsupare" jag ibland. T ex när jag visar "dagens" och det trillar in kommentarer som "vad fint" o s v. Då har ju ni bekräftat att jag valt något snyggt för dagen.

Smartasmia vill som sagt inte vara elak...eller gnällig till överdrift. Men, kom igen...neonfärgat nagellack ser jag helst inte på alla modebloggares fingrar i vår... Är vi verkligen så jäkla lättköpta eller osäkra?

Dessutom - även om man försöker vara anonym i sin blogg (läs inte visa ansiktsbilder eller skriva ut sitt namn) - kan det inte vara speciellt svårt att ana vilka vi är i ex.vis Stockholm. Om någon missar min "point" här: det är vi som springer runt i innerstan med likadana väskor en vecka, likadana klänningar från HM nästa vecka, för att ha samma parkas den tredje veckan:-).

Såna är vi. Eller?

32 kommentarer:

Kerstin sa...

Antagligen. Men jag är inte med på neonfärgat lack. Usch vad gräsligt det skulle se ut på mig.

Smartasmia sa...

Kerstin: observera att inlägget är skrivet med en stor nypa ironi (själv-);-) Och neonfärgat lack skulle gå lika illa ihop med moi!

Mill sa...

Vi får verkligen hoppas att det inte är så. Det vore ju hemskt. Jag gillar människor med gott självförtroende och som vågar gå sin egen väg. När det gäller neon-naglar tror jag dessvärre att du har rätt. Det måste vara ett tecken på att någon (med hög status inom bloggvärlden) har skrivit ett inlägg om det och därefter har nästan alla tagit efter.För det är ju inte snyggt. Det är synd. När det gäller Dagens outfit gillar jag den kategorin hos bloggar. Det är bland annat där jag får tips och inspiration. Jag ser dock din poäng =) Ha en bra dag!

Smartasmia sa...

Mill: jag gillar också dagens outfit! Och din fina kommentar:-) Ville bara väcka lite debatt med inlägget;-) tjipp och ha en skön lördag

Anonym sa...

Människan följer strömmen...Är det inte så att man egentligen vill vara en i flocken?? Vet inte, men jag förstår vad du menar. Bra inlägg.

Smartasmia sa...

Mia: tack sötnosen! Visst är vi följare, men samtidigt önskar jag att vi ibland kunde tänka självständigt;-)

Anonym sa...

Jag håller helt med. Ett fenomen som man ser ofta är att det kommer snarlika inlägg hos "mindre kända" bloggar när en modeblogg med många läsare/hög status hypar något "trendigt", i det här fallet neonlack. Lite trist kan man tycka. Att följa strömmen är den lättaste vägen att ta om man vill vara inne/rätt/trendig, men samtidigt inte vill sticka ut allt för mycket. Visst påverkas man - men man väljer trots allt själv hur mycket. Heja individualistiskt tänkande! Puss!

Mary Lady Luck sa...

Hahaha, jag förstår precis, tycker inte alls att du är elak. Det är väl frågan om en liten ängslighet kanske, om någon hypar något - som säg neonfärgat nagellack - så vet vissa att det är okej och tufft att gilla. Personligen så gillar jag inte just det, neon för mig är understrykningspennor ha ha! Min regel är att skriva om det JAG gillar, sen så kan man ju alltid få inspiration av någon annan, men man ska nog kritiskt granska sig själv och sina åsikter och inte dras med av vad andra tycker är jättesnyggt. Parkas tycker jag är ett jättebra exempel, jag har svårt att tänka mig att alla som bloggar om det idag hade gjort det för några veckor/månader sen.

Men Dagens är bra, tycker att det är kul att se vad folk väljer i verkligheten och kan ge inspiration, ibland från helheten och ibland från någon detalj som man omtolkar hos sig själv och skapar ett helt nytt resultat. Puss och kram på dig, du är alltid så snäll och duktig och väcker intressanta funderingar :)

Smartasmia sa...

Shopaholychic: japp - individualist, javisst:-) och puss tillbaka:-)

Mary: tack för låång kommentar - och rolig/bra att läsa. Du är en liten inspirationskälla själv, du:-) Puss och kram tillbaka till dig med!

fruitcocktail sa...

Jag håller verkligen med dig!! Du satte ord på mina tankar.Det kan bli så löjligt ibland. Som vanligt är jag för seg så här på lördagen för att skriva en clever kommentar.
Jag blir alltid anti saker som hypas. Även om jag tycker parkas & neonnaglar kan var snyggt så blir jag så less eftersom alla helt plötsligt har det. Det blir också tröttsamt när alla visar upp samma sak i sina bloggar. Typ: Titta på min nya parkas eller neonrosa naglar i 700 olika modebloggar (gäsp).
Jag är absolut inte perfekt utan kan också följa strömmen.
Dock tycker inte jag att det alltid är de stora bloggarna som är de som börjar hypa något. jag tycker att vi småbloggare är ganska duktiga på att "hitta trender". Men det kanske är först när en stor bloggare säger att det är"ok" som det slår stort.
/svammelcocktail

Smartasmia sa...

Fruitcocktailisen: nej, nej..inget svammel utan en helt clever och hjärnrik kommentar:-) Tack för din åsikt, snyggingen!

Anonym sa...

About the entry: !

I'll actually publish something similar on my blog today... I started working on my "magazine" a couple of days ago :) Wee seem to think a like - at times.

Have a nice Saturday night. I will.

xxx

Smartasmia sa...

Stylesucker: you´re my favourite sucker, you:-) Ha en skönskön lördagskväll du också!

Linda K sa...

neonfärgat lack hoppar jag över. dagens outfit fortsätter jag med :)

Smartasmia sa...

Linka K: fortsätter med dagens jag också:-)

Sara sa...

där satte du misann huvudet på spiken! väldigt intressant inlägg och jag har haft likadana tankar. bra skrivet!

Smartasmia sa...

Sara: tack så mkt för fin kommentar:-)

Anonym sa...

Så sant så sant. Man blir otroligt påverkad (=hjärntvättad) av att läsa andra bloggar om mode och vad folk har på sig. Och alla blir påverkade, precis alla, mer eller mindre. Det komiska uppstår när man inte är medveten om det. Jag tror bestämt att bloggvärlden har sitt eget homogena sätt att se på modet och vad som är snyggt eller fult för tillfället.

Smartasmia sa...

Käthe: kloka ord. Tack så mkt för din kommentar och ha en skönskön söndag, sötnosen!

Anonym sa...

Det är fler som tänkt likadant som dig läste bla på PrettyInPinks blogg om neonhysteri.

Ja.. jag hade inlägg om neonnagellack förra veckan. Men när jag köpte mitt nya (en av dem) neonnagellack så tänkte jag inte alls på ngra trender eller ngt jädrans framsida på en tidning. Jag var på skönt humör och ville ha neonnagellack. Ngra veckor efter är det plösligt hysteri... kanske jag ska slopa min lack nu eller? Jag gillar ju nagellack och har inte haft en nagellacksfri dag sen 1990 ;) Hoppas du inte drar mig över de slätstrukna modeoffrernas lista ;) (ja jag är oxå ironisk ...)

Smartasmia sa...

Ida: nej, för bövelen:-) Inte är du och systra din några slätstrukna modeoffer. Nagellacket - som du ju greppat (i dubbel bemärkelse;-)) - är bara ett litet exempel för att statuera ett exempel:-).

Självklart är det upp till var och en att tycka vad som är fint eller ej. Men alla är definitivt inte "starka" i sig själva och det är snarast dessa personer som jag vurmar lite för; tycker det är tråkigt att de måste fråga i kommentarerna hos en del modebloggare om det eller det "är OK". DET är hemskt!
Kram sockerpullan där:-)

Anonym sa...

Could not agree more! Har haft samma tanke en tid nu. Hypar någon en sak, hakar alla andra på. KJL-jordgubbshalsbanden, grått, ankelboots, neonlack, parkasar...

Smartasmia sa...

Anna: tack för din kommentar! Japp - det är ditåt jag menar - fast med betoning på min kommentar ovan till Ida. Ha en skön söndag:-)

Anonym sa...

Mia du är så fin! du har alltid schyssta svar. Jag kan verka vara en väldigt självsäker och tuff brud men visst oroar man sig vad andra tycker i bland. För vill vi inte alla vara omtyckta på något sätt.

Precis som du tycker jag oxå det är viktigt att stötta folk och ge dem självförtroende och inte "styra" dem till mer osäkerhet. Det är lite för mycket "styrande" kanske i modebloggsvärlden och för lite hurrande för egen stil du duger osv.. eller..

Anonym sa...

Det är inte väldans konstigt att modebloggare hakar på varandra, inget vill hamna sist eller missa något! Personligen tycker jag inte alls om neonfärgat lack, eller, klart att det kan fungera om det är väldigt välkombinerat, men jag tycker att det blir för mycket Malibu Barbie över det hela :D

I alla fall på mig själv. Folk har en tendens att förvåna genom att vara jättefina i saker jag aldrig skulle ta i med tång själv.

Smartasmia sa...

Ida´n: du är inte så dum, du heller, sötingen! Och jag tackar för de superfina orden - sånt värmer ska du veta:-)

Visst är det lätt att haka på ngt man läser via modebloggar, speciellt när man modebloggar själv. Och det är helt OK! Nej - ingen kan komma och påstå att Modenördarna har gett några tips i "follow the leader"-anda; snarare tvärtom. Kram för jättefina ord!

Hanna: du har så rätt där; ofta vill man ha en slags bekräftelse på att man är "vass och moderikig", men ibland kan det gå lite över styr... Och precis som du skriver är det jättekul att spana bland modebloggare och se hur ngn funkar hur bra som helst i ngt man själv aldrig kan tänka sig...t o m till den grad att man tänkt om:-) Kram sötnosen!

Anna sa...

Haha såklart att det är så! Men jag tycker inte alls att det är ett problem - inte alls faktiskt. I min IRL- miljö florerar varken neonlack, gråa parkasar, corneliahalsband eller nånting av allt det som är hypat på modebloggarna. Där är jag relativt allena. Men självklart fångas jag av trenderna på bloggarna och plockar upp det som passar mig. Sen är ju vissa saker så väldigt långt från "verkligheten" att de märks mycket tydligare. Till exempel neonlack - om det verkligen blir en massiv trend av det så kommer det inte att märkas förrän om nåt år skulle jag gissa. (titta till exempel på de höga midjorna, där var modebloggarna åratal före massan, och det finns massor av såna exempel). Andra saker är mer lättburna och sånt går snabbare (till exempel volangkjolarna och förklädesklänningarna). Visst går man vilse ibland i modedjungeln och dras med av någon hype då och då - det är helt ok tycker jag - jag tror ändå att man utvecklar sin egen stil mer på det viset än de (som de flesta i min IRL-omgivning) som direkt säger nej - det tar jag aldrig på mig. Jag har lärt mig att när det kommer till mode och trender så finns det aldrig något "aldrig" - bara mer eller mindre troligt att man kommer att börja gilla något.

Förresten - det här med egen stil tycker jag börjar bli lite överskattat eller - vem tusan har en egen stil?

Vad jag försöker säga - kanske något oklart - är ändå att en vilja att följa med i trender - visar på intresse - men för de flesta, som inte lever inpå modebranchen, så tar det ganska lång tid att hitta det som passar en själv för en längre tid framöver. Makes sense?

Anna sa...

Jag måste lägga till en sak till - vissa trender är, som jag skrev ovan, enklare att följa med i än andra, för att fler passar i dem och kan ta till sig dem måhända.


Jag tycker att en trend som kostar 25:- i någon mån är en solidarisk trend. Om Chloéväskan för 10000 :- är ouppnåelig -vilket den är för de flesta - så kan man i alla fall hänga med på färgen på naglarna!

:)

Undrar om jag hade skrivit dessa kommentarer om jag inte själv hade suttit med neonrosa naglar? Jag kan meddela att de flesta på min arbetsplats ser relativt skeptiska ut, själv ler jag varje gång jag tittar ner på tangentbordet. Slav under hotspot? Jajemän - denna gång är det ingen som helst tvekan!

Smartasmia sa...

Anna: hahaha..underbara kommentarer - och helt OK att tycka så. Jag såg att du hade inskaffat ett neonlack innan jag skrev inlägget, men det var inte direkt en pik till dig, eller Hotspot eller Modette eller ngn annan. Nej - det var - som du nog greppat - ett mer generellt inlägg om hur jag upplever vår "lilla värld" ibland. Och tyvärr en lite negativ sak som jag sett i flera kommentarer, speciellt bland de "större" modebloggarna; när ffa tjejer frågar om det är "rätt" eller "fel" att investera i ngt speciellt. För det mesta brukar dessa personer bakom bloggarna då svara med förnuftiga svar, men ibland slinker det med ett "ja, du gör rätt" eller dyl. Även om det är skrivet med en viss portion ironi i sammanhanget, måste man tänka på att det ibland är 10-12-15-åringar som läser och påverkas. Det var så jag menade. Och jag ville ha en liten debatt kring ämnet.

Underbart att höra att dina naglar gör dig glad. Kanske skulle jag testa ett neonfärgat lack - måhända att det hjälper mig på traven mot min depression:-). Och självklart är det helt OK att tycka att Chloéparkasen är fin, att neonlack är fint och att den och den väskan är fin!

Kram på dig och tack igen för bra kommentarer!

Anonym sa...

Jag skrev en kommentar om just det här i en av "de stora modebloggarna" och fick svordomar tillbaka om att de minsann inte alls härmar eller påverkas av varandra och att de inte alls ser likadana ut allihop. Ok, if you say so..;-) Jag nämnde bl.a Hope-stövletterna (som jag iofs tycker är snygga, men oh så hypade), kuverthalsbandet från Cornelia och Minimarkets blommiga jacka...som ju alla vet är rejält hypade prylar! Det börjar faktiskt bli lite komiskt och är verkligen ett tecken på att de vill att man ska se att de hör ihop. Om man ska se det mindre komiska i det hela så är det ju faktiskt så att de påverkar många tjejer och att en del faller i shopoholic-träsket...

Smartasmia sa...

Linda S: sorry - såg inte din kommentar förrän idag... Visst - jag håller som du nog förstår med dig. Tack för att du kommenterade här och la några kloka ord! Tjipp

Anonym sa...

Superbra, intellegent och roligt inlägg. Det piggar upp och förhoppningsvis ger det en tankeställare till en del.