20 november 2006

Bröderna Erikssons Dammode

Foto: Smartasmia

Alltsedan Street slog upp sina portar nere vid Hornstull har det skett små underverk på gamla ”knivsöder”. Sedan några år tillbaka råder en febril nyföretagaranda i dessa kvarter och flera små guldkorn har ploppat upp för oss med shoppingsug. Hösten 2005 öppnade den charmiga butiken Bröderna Erikssons DammodeHornsgatan 180 i Stockholm av de två underbara ”goooitländska” systrarna Anna och Sara. Denna lilla pärla är egenhändigt renoverad av systrarna med stor ömhet och ska absolut upplevas på plats. När man träder in i den lilla butikslokalen förflyttas man nära 100 år bakåt i tiden och känslan som infinner sig är en hemtrevlig scen ur Huset Elliot. Att systrarna sedan är synnerligen trevliga tillför en extra guldkant på besöket. Här samsas kläder både från svenska designers som FvH och en mängd spännande och relativt oetablerade designers som systrarna plockar ut på sina inköpsresor till marknader i London. Då denna butik är en av mina personliga favoriter, kommer jag att återkomma till dem vid andra tillfällen här – var så säkra! Bilderna ovan är ett axplock från vad som erbjuds i butik just nu och med tanke på att allt är skräddat och välsytt är priserna väldigt humana; om jag minns rätt låg den hundtandsmönstrade jackan på ca 1700 kr, väskan på runt 600 kr och den finfina ”ballongjackan” på ca 1900 kr (tyvärr kommer jag inte ihåg priset på den fina klänningen med påfågelmönster). Styr dina steg hit nästa gång du är i krokarna.

2 kommentarer:

fruitcocktail sa...

Åh jag älskar den där butiken & jag älskar oxå FVH, var där senast idag:)

Smartasmia sa...

Fruitcocktail: välkommen till min blogg - och tack för kommentar:-). Japp - vi har samma smak där, minsann. Har spanat din blogg också och är impad. Ha det bäst:-)