18 november 2006

Snällhet

Det blev visst ytterligare ett inlägg....fast det är helg och allt.

Andra halvan av 90-talet och fram tills nyss har det varit ett slags generellt mantra i samhället att man ska "tänka på sig själv och skita i andra". Som tur är verkar detta sjuka synsätt vara på väg ut igen (kanske inte förresten när man tänker på vilka som vann valet...även om jag själv börjar bli småborgerlig med åldern;-)). Jag är uppfostrad av en e n o r m t snäll och omtänksam mamma...och pappa för det mesta:-).....och har givetvis påverkats av detta. Snällhet är inte längre synonymt med dumhet!

Idag råkade jag ut för snällhet i min lilla värld; jag har länge gått och suktat efter en speciell jacka (för säkerhets skull tänker jag knipa käft tills den är i min ägo...om min reservation av ngn anledning skulle ha missförståtts - så att jag verkligen får tag i den på måndag). Jag hade fått hänga undan den på Götgatsbackens Weekday - trots att deras principer är att inte ha ett "häng-undan-system" då det är problem med utrymme och ständigt väldigt mycket folk i butiken. Förståligt! Igår fick jag veta att jag kunde få tag i den något billigare på annat ställe (med rabatt i det här fallet) och jag gick resolut upp till Weekday idag för att försöka prata mig till att återlämna handpenningen till mig trots att den varit undanhängd i över en vecka, att de generellt inte gör så överhuvudtaget och att jag dessutom har mage att häva detta till på köpet. Jag var laddad till max och hade övat in en massa ursäkter, konsumentombudsmanshänvisningar och i nödfall att lägga mig ner på golvet och banka med armarna och skrika! Jag blev ganska chockad när jag faktiskt utan några problem plötsligt stod där med hela handpenningen i min hand igen - dessutom med ett leende och ett "du är ju en schysst kund" och "det är lugnt"....! Jag är slagen av beundran:-).

Anekdot: tro inte att alla är elaka människor som vill dig ont - trots att man i storstan ibland får lägga på sig ett skal av sådana inställningar för att inte knäckas - speciellt om man är en snäll människa i grund och botten.

Tack Weekday för snällheten!

Inga kommentarer: