25 november 2006

Camilla Norrback


Den fantastiska designern själv - "she´s my cup of tea"; foto: Smartasmia


I våras slogs portarna upp för en spännande konceptbutik på Norrbackagatan 60 i Vasastan, Stockholm - Camilla Norrbacks första sådan under eget namn. Lokalen är luftig, ljus och nyrenoverad och ligger i anslutning till ateljé och kontor. Fröken Norrback är en helt fantastisk varelse som välkomnar sina kunder på vacker finlandssvenska med stor och genuin värme. Jag fick upp ögonen för hennes design runt 2002-2003 då hon började nämnas i massmedia som en skicklig designer med stor potential. Dessutom har hon gjort sig ett namn för hennes engagemang för rättvisa förhållanden i produktionsleden och i miljötänkande, vilket jag personligen tycker borde få mycket, mycket mer uppmärksamhet än vad som hittills skett. Hon har ett miljökoncept hon kallar ”ecoluxury” – en perfekt kombination av att kunna känna sig både vacker och stolt som bärare av hennes kläder då materialen är ekologiskt framtagna och produktionsleden noggrant kontrollerade för så stor jämlikhet som möjligt. Mer om detta underbara koncept kan du läsa här.



Norrbacks finfina färgskala just nu; foto: Smartasmia



Höst- och vinterkollektionen går under benämningen ”This season we’re staying in!” och är ”inspirerad av glamorösa 70-talspartyn, strikt kontorselegans och kysk/ärbar boning”. Färgskalan går i grönt, rostrött, senapsgult, vintervitt tillsammans med baserna grått och svart och kläderna får hjärtan att klappa snabbare hos såväl 15-åringar som >60-åringar – tro mig, jag har tipsat om dessa fina kläder i hela spannet av åldrar med samma reaktion. Kollektionen finns på Camilla hemsida, men totalupplevelsen fås endast i butiken då det finns några riktigt fina saker där utöver vad som visas på webben. Själv föll jag som en fura för en helt underbar stickad, oversized tröja med ugglor på bröstet som värmer mig skönt nu. Och för en lång ”rosettkjol” i grått. Och för en roströd kofta med vändbart skärp. Och….hrmm…ja, ni förstår nog.


Camillas läckra knytblus i tjockt siden och fin grå kjol med knytskärp och fickor; foto: Smartasmia

Förutom att kläderna är snygga och funktionella – och miljövänligt framtagna – brukar Camilla ta väl hand om sina kunder. För några veckor sedan var jag där på kundkväll med tilltugg och specialerbjudanden och den 6 december är det dags för nästa kundkväll, då med temat ”julshopping”. Ses fram emot! För att ta del av såna erbjudanden kan du höra av dig till Camilla (finns email-adress på hemsidan) för att komma med på email-lista.

När jag var i butiken passade jag på att fotografera lite och resultatet kan ses ovan. Jag älskar verkligen färgerna Camilla valt i kollektionen och hur de fungerar tillsammans. Försökte återge detta i bilderna, men det är givetvis en fördel att se dem ”live”. Jag fick också en liten ”preview” på nästkommande höst/vinterkollektion och jag är redan förälskad!

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Gud vad skoj att du har kommit igång - vad snyggt du har gjort. Kram.

Smartasmia sa...

Tack Kerstin-tösen:-) Uppskattas!

Marina sa...

Hi. Your blog is great ! Take a look on my shoes :
http://escarpins-marinamode.blogspot.com/
Marina (from France)

Smartasmia sa...

Marinamode: Thanks a lot for your comment about my blog, but I´m pretty sure you don´t get the content due to Swedish. I allready took a look at your shoes; they are really nice, but sorry - not my "cup of tea"; I´m more into 40´s style vintage look kind of shoes:-). But you are more than welcome to continue to follow my blog:-)

fruitcocktail sa...

Camilla Norrback är verkligen duktig! Jag gillar hennes grejer mucho!

Smartasmia sa...

Fruitcocktail: kul att du gillar hennes kläder också! Låter nästan som om du och jag skulle ta en shoppingrunda ngn gång (blyg ska man ju inte vara:-)).