25 november 2006

Shoppingfria dagen

Ooops...hade ingen aning om att det var den "shoppingfria dagen" idag. Jag har syndat - så oh, du store shoppingguden - förlåt mig! Jag hamnade på Brantens kundlördag med 50 % på det mesta av höst/vinterkollektionen och det resulterade i en jacka från Les Prairies de Paris och en blus från Camilla Norrback. Men kom ihåg att jag då har lämnat tillbaka den cape jag bloggade om förut från Velour (minnesanteckning för mig själv, tillika "syndernas förlåtelse"). Jag är hur som helst glad - tack Anna och Sofia för det finfina erbjudandet idag!

Allvar nu: det är med viss motvillighet - som den lite shoppinggalna sak jag är - jag medger att det just nu behövs en "shoppingfri dag". Det är pinsamt att folk får "shoppingsjukan" och lånar sig i fördärvet när folk dör av svält samtidigt någon helt annanstans. Dessutom är grundtanken att ha en shoppingfri dag föredömligt bra - menat som en reflektion till vad tusan vi håller på med här i västvärlden....! Samtidigt vill jag inte på ngt sätt och vis förringa allvaret i det tillstånd jag hänvisar ovan till som "shoppingsjukan"; det ligger helt andra saker bakom än att jävlas med fattiga länder/människor här...tyvärr.

En tanke också till Myrorna som höll en liten "manifestations-reklamkanpanj" för sig själva idag mitt på Götgatsbacken i Stockholm som Hanna bloggade om tidigare idag: jag råkade gå förbi där idag med gatan full av Myrornas "till-salu-möbler" samtidigt som en minibuss-taxi försökte ta sig fram där på den numera befästa gågatebiten av Götgatan här och jag skrattade åt situationen! Det är en sak om taxibilar ska hämta upp färdtjänstresor i detta område - en helt annan som i detta fall; en förbannad taxichaufför som bara ville ta en "genväg". Såna är "vi" (jag bl a) jäkligt trötta på! Taxin fick vända med "svansen mellan benen" hur som helst:-).

Ha en superbra fortsättning på helgen, folks!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Visste heller inte om att det var den shoppingfria dagen idag. Men, jag har inte varit utanför dörrn så... Ingen shopping för mig inte. Har suttit inne och pluggat. :/
Jackan var läcker btw.

Smartasmia sa...

Mickan: tack så mkt för kommentar och välkommen till min blogg! Japp - jackan är jättefin. Såg på din blogg att du kände det som om du inte kunde någonting för tillfället (av pluggandet); gissa hur många ggr jag känt så...jag är tämligen säker på att du kan en hel del - det handlar mkt om självförtroende - tro mig - jag har pluggat nu på högskole/universitesnivå sedan 1991! Du kommer att greja det! Fast ett litet "peptalk" till sig själv då och då skadar inte:-). Lycka till!

Anonym sa...

Ooops, jag shoppade med litegrann, men ingen shoppade hos mig!

Smartasmia sa...

Karin: tjo på sig:-) Aha..fler som "syndade" m a o;-). Rackans att ingen var och köpte hos dig, dock! Jag kommer med största sannolikhet att göra fler små notiser om Lilyofthevalley - var så säker:-) Kram

Anonym sa...

Hade jag kommit ihåg att det var just igår hade jag inte shoppat, men jaja... det var ändå second hand så pengarna gick till välgörenhet.
:)
Vad gullig du är!

Anonym sa...

Om man åker NER på svartensgatan får man åka PÅ götgatan för att svänga UPP på hökens gata som är enkelriktad... vi klurade lite (=backade ner) innan vi fattade hur vi skulle göra för att få alla plankor, soffor osv till butiken på hökens...

Smartasmia sa...

Ida: hehehe..tänkte inte på att ni hade problems med att få dit era grejer....; dock stöder jag helt tjejerna på Öös som tycker att farbror kvarterspolisen ska "se genom fingrarna" med att de - och ni - får ha era skyltar stående nere på Götgatan...så att folk fattar att de måste lämna Götgatan ibland;-)