27 november 2006

Tillbaka till framtiden

Foto: överst till vänster, Acne press; till höger, Wolford; underst, SVT

Jag var mitt i brinnande tonåren när Susanne Lanefeldt lärde svenska folket att "kniiipa" och det värst kroppsfixerade decenniet hittills pågick, alltså 80-talet. Som ni säkert förstår, fast en del av er kanske mer var i bebisstadiet då;-), var det rätt tufft att växa upp med kroppsstrumpor (läs bodies) som högsta mode och en gymvåg som vällde över landet (läs "du bör ha en kropp du kan klämma ner i de där bodies:erna"). Filmen "Flashdance" som kom 1983 gjorde inte saken bättre för dem som föredrog en mer sparsam exponering av sin kropp...

Man kan tycka vad man vill om bodies/kroppsstrumpor, men nu är de över oss igen - om än i något trevligare material, kanske. Wolford har alltid gått i bräschen för vad som kallas body och är "still going strong" på området. Priserna är höga dock höga här, även om kvalitén är väldigt bra.
Branten, som jag skrivit om förut, har en jättefin body från svenska Pimpinette. Den har dessutom fina utsmyckningar i form av volanger vid axlarna och på höften och kan även användas som baddräkt. Dock ska sägas att om du är på jakt efter en bra body bör du överväga att köpa en med knäppning i grenen - annars kan det bli lite bökigt när du behöver uppsöka "hemlighuset"...!

Jag kommer nog att satsa på
Acnes finfina body som kommer i vår/sommarkollektionen nästa år. Den får mig också att tänka på en helt underbar stickad ullklänning med inbyggd bh a la tidigt 90-tal som Back hade i sin höst/vinterkollektion 2006, men som tyvärr ingen i Sverige hade köpt in.

4 kommentarer:

Anonym sa...

I love body ;) jag kom faktiskt ihåg Susanne och hennes knipövningar ;) men så är jag ingen tonåring heller längre. sköna söndag var ju hur kul som helst eller..

Smartasmia sa...

Ida: Smartasmia loves body too:-) Men som sagt är nog Acne den för mig. Det praktiska med body är ju att de i vissa fall lyfter a la push-up och att det blir snyggt under en skjorta el. dyl:-). Ahh..nu gav du mig en otäck flashback till - sköna söndag;-).

fruitcocktail sa...

Bodys är läcker men ack, ack vad jobbigt det är att gå på toa. Jag har än så länge stått över men kanske faller jag för trycket igen

Smartasmia sa...

Fruitcocktail: klart du ska ha en body! Acnes - som jag tjatat om - har jag lagom höga förväntningar om - ser "rejäl" ut samtidigt som snygg. Vi får lan se;-)