15 december 2006

Ett citat och höga klackar


Följande finns att läsa längst ner till vänster på sidan 88 i nya numret av svenska
ELLE (skrivet av "superstylisten Sofia Ronthén"):

"Stellainspiration

Jag förstår inte hur folk kan bjuda till fin fest hemma och be gästerna gå i strumplästen för att golven är nyoljade. Det ska ju synas attt man bor i sitt hem! Jag blev inspirerad av Stella McCartney-butiken i London där de har gjort märken med syl på hela golvet för att det ska se ut som om 100 tjejer i högklackat dansat rumpan av sig. Underbart. Dessutom finns det faktiskt matt lack som ser ut som olja... Nästa gång du är i London, kolla in Stellabutiken. Den är nästan så snygg att man glömmer bort att kolla på kläderna."

Hmmm...ja, Sofia Ronthén...det måste ha genomlidits både ett och annat trauma med folk som bett dig att - hugajeda - ta av dig de högklackade inomhus för att du skulle komma på att skriva detta, va? Ledsen, men jag fattar inte problemet. Tro fan att jag skulle be gästerna att ta av sig sina sylvasst klackade skor om de nu hade det innan de gjorde fula märken i min parkett. Menar hon på fullt allvar att man skulle olja om golven efter en "liten chick högklackatfest"? You lost me here, honeypie:-). Som snickardotter skär det i min själ när jag ens föreställer mig vad vassa stilettklackar kan ställa till med på härliga trägolv.... Kanske dagens lyxproblem, men här kunde jag inte hålla min käft igen.

Jag har faktiskt över huvud taget lite svårt att förstå den totala tillbedjan till högklackade skor som faktiskt förekommer på många modebloggar. I dagens upplysta samhälle borde väl flickor/kvinnor/tjejer förstå (efter att förhoppningsvist läst en och annan "pedagogiskt vinklad" artikel i ämnen) att det inte är speciellt nyttigt för vare sig våra fossingar (läs tåoperationer etc) eller rygg att jämt och ständigt knalla runt i höga klackar - i alla fall om de börjar närma sig 7-10 cm i höjd - eller mer. Dessutom - tänk er detta hemska scenarie: kvinna på väg hem från krogen/vän/arbete sen kväll och i högklackat som har oturen att träffa på våldsman och måste springa...i sina 10-centimetersklackar.....

Visst tycker jag att det kan vara fint med höga klackar, fast i ärlighetens namn har jag aldrig ens tänkt tanken att skaffa ett par skor där klackhöjden närmar sig 10 cm...det gör ont bara jag kollar på bild av sådana! Är vi säkra på att det verkligen är vi kvinnor som tycker att det är snyggt med extremt höga klackar - eller har vi "adapterat" det från barnsben och nu kommer med ursäkter som "man får ju så otroligt snygga ben i skyhöga klackar".

OK - det är upp till var och en att använda högklackat. Dock mår mina fossingar bäst i en höjd på max 5 cm - och då med mer "klumpiga" klackar.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag reagerade också på den där kommentaren. Jag tror säkert att det är skitsnyggt i Stellas butik, men hemma hos mig? Tror inte det. Min parkett var dyyyr att lägga in:)

Smartasmia sa...

Anna: skönt att höra att fler läst och reagerat ung. som jag:-) Började nästan känna mig som en gnälltant här;-)

Anonym sa...

Därför komer jag aldrig att slute med sneakers, inte ens i eventuell brudklänning. ps Tror Softa har svårartat fall av Hallux Valgus därav förtvivlan över att behöva blotta fotingarna

Smartasmia sa...

Hotness: hehehe..jag gifte mig -87 i Converse all star´s;-). Och nepp - Hallux Valgus är inte att leka med!

Anonym sa...

Fast jag är en sådan som ser skorna som en hel outfit och det finns inget tråkigare än när de snygga skorna måste av för att de är rädd om golvet. Så går man och halkar omkring där i strumplästen. :)

Smartasmia sa...

Käthe: sure - förstår vad du menar, men jag är ändå mer rädd om parketten:-)

Anonym sa...

Hah, jag har redan opererat mig för hallux valgus (medfödd, inte sko-orsakad) men jag kan ändå inte låta bli, det är för fint med högklackat!

Smartasmia sa...

Karin: weeee! Jag blir glad att "se" dig är igen:-) Tänkte på dig senast igår! Tungt att få göra en sån operation så tidigt! Och visst tycker jag att det är superfint med högklackat också. Men i ditt fall: stanna på de "magiska" 4-5 cm:na - och se till att ha schysst - gärna ortopedisk - sula! Hmm..förnuftSmartasmia har talat;-)

fruitcocktail sa...

haha man får vara gnälltant ibland:) Jaag tycker också det är klackar av om värden/värdinnan vill det. Inget att bråka om! Jag tycker själv det är skönt att gå om kring utan skor.
fastnade för "fråga doktorn" på Tv och där ska dom snart ha ett fotspecial program. De flesta brev de får inskickat till programmet handlar om just fötter! Alltså mååånga har problem. så man ska vara rädd om sina fossingar!

Smartasmia sa...

Fruitcocktail: hihi..jo - jag njuter av att vara en riktig gnällis ibland;-). Ditt utube-klipp har för övrigt glatt hela min familj de senaste dagarna:-).

fruitcocktail sa...

Mia. haha vad roligt att höra!