Foto: Nelly & Noel samt röd klänning i mitten: Matches Fashion; kollage: Smartasmia
Hmmm...Smartasmia reflekterar lite igen.
Apropå förra inlägget om bra kundservice kommer här ett exempel på lite mer - i mina ögon sett - udda sådan (observera att jag inte säger dålig....jag har aldrig beställt från Nelly & Noel så jag har ingen aning).
För ett tag sedan började jag få medlemsmail från en svensk nätshop vid namn Nelly & Noel. Jag har aldrig - mig veteligen - begärt att få bli medlem där (om jag trots allt gjort det av misstag ber jag så klart om ursäkt) - bara varit inne via en länk på hemsidan en gång. Efter det startade nämnda medlemsmailutskick till mig. Har inte tagit mig tid att avbeställa sådana mail från företaget, bara kastat dem och därav dök det upp ett nytt i min inkorg häromdagen. När jag öppnade mailet var det första som mötte mig ett par halvstringisar och en nästan helnaken stjärt (se bild i kollaget ovan). Jag gillar inte sånt. Jag gillar inte när jag får en stjärt oprovocerat i ansiktet utan att ha bett om det. Tycker också att det är skillnad på stjärtar och stjärtar...underklädsreklam kan vara fint, men oftast blir den lite stötande som jag upplever denna. Och jag har ingenting emot nakenfoto eller dito målning...det jag inte gillar är att jag som kvinna förväntas att gilla kvinnostjärtar sett ur ett - som jag tolkar det - manligt perspektiv. Även om det i det här fallet var avsett som något lockande och snällt - att få "gratis trosor" vid köp för så och så mycket. Inget fel i att erbjuda något extra...jag säger bara att jag inte vill ha en halvporrig tjejstjärt i fejan när jag öppnar mail.
Jag började surfa runt lite på Nelly & Noels hemsida och blev lite förvånad över hur mycket "stureplanssyndrom-för-ett-par-år-sedan" den uppvisade. Jag spekulerar här och det är helt och hållet min känsla och mina tankar, men mitt syfte med detta inlägg är att jag gärna ser en liten diskussion kring detta. Om ni inte förstår vad jag menar med ovan "citat Smartasmia" så menar jag den tiden när majoriteten av tjejer runt Stureplan i Sthlm sprang omkring med blingad logoväska chickt i armvecket, låågt skurna Posh-brackor el. 7 for all mankind el. True Religion-diton, blonderat hår (det har jag med:-)) och gärna en fixad "cleavage" någonstans i hakhöjd. De vibbarna får i a f jag när jag surfar runt lite på hemsidan. Fortfarande.
I bildkollaget ovan har jag gjort en liten jämförelse på vad jag föredrar - och samtidigt ett tips till Nelly & Noel på mer "Smartasmia-vänlig presentation" av kläderna. Alltså som de är (ex. ovan har jag lagt in en bild på en Velvet-klänning från Matches Fashion som ett exempel på hur jag föredrar en presentation, kontra en Nelly & Noel-presentation på i o f s inte alltför utstickande bild, men ändå givande mig lite Stureplansvibbar enligt ovan...också i form av en Velvet-klänning). Till detta har jag lagt lite fina "Smartasmia-exempel" på vad jag som kvinna inte blir tilltalad av när det gäller sätt att presentera en bikini för potentiellt köp av mig. Jag får i dessa bikinibilder från Nelly & Noel hyfsat stark känsla av att man i bilderna presenterar för en man. Jag går i a f inte igång av inoljade kroppar, halvpornografiska kroppsställningar eller skrev upp i ansiktet.
Jag tycker också att det är lite underligt att det inte verkar som om någon annan reagerat över detta; kanske är det jag som är överkänslig? Ty det verkar ju gå bra för nätshopen och jag antar att det är mest tjejer som handlar där. Smartasmia tycker inte om att klaga eller att vara elak, men om någon bakom hemsidan på Nelly & Noel skulle läsa detta är det alltså menat som ett litet försäljningstips från mig. Bara så.
19 kommentarer:
Mycket bra skrivet. Är helt på din linje som du säkert redan vet. Dessutom skriver du med en gnutta humor ( jag uppfattar det i alla fall så) och det är ju alltid roligt! Stora kramen!
Mill: tack för supporten och för kommentar, sötnosen! Det är uppskattat:-) Och jag vet nog redan var du stod i frågan - frökan skrev ju ett himlans bra inlägg själv för ett tag sedan:-) tjipp och bamsekramen själv tillbaka
Nej, det är inte du som är överkänslig. Har själv tänkt samma sak de 2-3 ggr jag besökt sidan och tappade intresset för dem som butik helt enkelt.
Jag skulle kunna hålla med dig långt mycket mer utförligt, men sitter på jobbet och håller mig till en uppmuntrande klapp på axeln så länge... ;-)
Mia - agree. Har varit inne på Nelly & Noel några gånger men tycker inte att den sajten lockar till köp. Mycket pga av vad du precis skrev...
Lolita Loco: tack sötnosen:-) det är jättekul att läsa vad du tycker - även om du inte skulle hållit med! Och det känns givetvis också skönt att höra att det finns fler som tänkt i samma banor! Kram
Annie: Se ovan kommentar till Lolita Loco - och tack för kommentaren, stumpan där:-) tjipp och kramen
Håller helt med. Nelly och Noels webbshop lockar inte direkt till köp. En stor del av deras modeller består av slimmade blonda brudar som står och posar i onaturlig ställning = inget för mig. Bra att du tar upp det!
Shopoholychic: Hmm..verkar som om det inte bara är jag som tänker så då! Tack! Kram för din kommentar - var jättenyfiken på hur inlägget skulle tas emot:-)
Jag har faktiskt också reagerat utan att säga något. Trodde det var jag som var "gammalmodig". :) De har helt klart många olika märken men mycket av deras egna bilder ser vulgära och sjaskiga ut, och är inget jag kan identifiera mig med. :)
Käthe: jag håller med dig där, givetvis; bilderna känns inte så fräscha och jag tycker inte att du är gammaldags;-) tjipp och kram
"stureplanssyndrom-för-ett-par-år-sedan"-vibbar får jag definitivt med av Nelly & Noel, så du är långt ifrån ensam. Tråkigt och kanske lite märkligt då de numera säljer mycket mer än underkläder så kan det ju vara bra med en målgruppsanalys och anpassa sidan efter det. En webshops modell som jag verkligen uppskattar är dock Mrs H-webshop, där får jag mode-intresserad-snäll-tjej-vibbar istället :)
Mary LL: kloka ord där:-) Jag får också lite såna vibbar hos MrsH! Kram och tack för din åsikt!
Jag får instämma i föregående talar. Jag har länge funderat på varför de väljer att ha så vulgära bilder och konstiga modeller. Jag känner mig inte alls till deras målgrupp för jag ser inte som de blonda tjejerna som poserar
Håller med dej, men ibland orkar man inte reagera... Och det där med mail som man inte bett om irriterar mig väldans! Man kan ju också fundera över vilka som tar bilderna, om de har nåt tänk, varför tar vi en sån här bild?
Ida: jope - även jag har svårt att identifiera mig med deras modeller. Tack för att du ville kommentera detta:-) tjipp
Helenamariacecilia: nej, det är sant att man inte orkar ibland..tyvärr! Den tanken har slog också mig när jag kollade bilderna...Och tack så jättemkt för din kommentar om detta:-)
Med risk för att låta som ett eko till tidigare kommentarer måste jag ändå säga att jag håller med dig. Det är inte den sorts reklam som lockar mig, för min del räcker det med kläderna som de är eller på en docka för att jag ska vilja köpa. Hoppas att inte unga tjejer tar åt sig och tror att det är så man ska se ut eller bete sig. Bra att du tog upp detta. Kram
Man kan nog inte lasta alla dom bilderna på nelly & noel. Vissa verkar vara taget av märkena själva...
Johanna: nej - du är inget eko - jag uppskattar verkligen din åsikt här! Jag föredrar också när kläderna presenteras på docka alt. för sig själv. Tjipp:-)
Anonymous: japp - jag är medveten om att de använt märkenas bilder i en del fall - men de har ju alltid valet att lägga dit egna bilder (om de nu får för märket - annars ev. bojkott) - eller att inte använda sig av dem som leverantörer i så fall. Tjipp och tack för kommentar:-)
Åh vad du är bra! Då är de inte bara jag som har stört mig på detta. Heja dig!! Hoppas de på Nelly & Noel läser detta och får sig en funderare!
Mickis: bra att det föll fröken i smaken:-) Och det var menat som lite konstruktiv kritik till dem! Tjipp och tack!
Skicka en kommentar