17 augusti 2007

I skogen ligger en surfingbräda

Foto: Smartasmia


I Smålands mörka skogar händer ibland konstiga ting. Jag är uppväxt där och reflekterar inte så mycket över detta faktum - det bara är så. Skulle kunna berätta en massa saker som exempel på detta, men väljer att bara konstatera så länge. Jag trodde dock inte att det hände speciellt mycket i skogarna runt Stockholm.....kanske för att jag aldrig begett mig ut i just dem särskilt ofta, eller för att jag bara tog för givet att skogarna här inte kunde vara som de i Småland.

Jag hade fel. Sen jag flyttade till skärgårdsön har jag fått nya insikter. Det händer konstiga saker även här. Strax utanför vårt vardagsrumsfönster fortsätter skogen här. På tomten liksom. Har kommit på mig själv med att jag börjat gilla att stiga upp tidigt - strax innan gryningen - för att bara sitta i mörkret och spana på alla konstiga saker utanför. Fladdermöss, ekorrar, trutar, bävrar och räven rör sig förbi ibland. Inget konstigt med det. Fast om man fortsätter lite utanför tomtgränsen ner i den täta trollskogen börjar det dyka upp konstiga saker. Som ovan surfingbräda. Precis där den mindre insjön på ön börjar.

10 kommentarer:

Linda K sa...

om jag var du skulle jag glida ut på den och ligga på vattnet och kika :)

Anonym sa...

Underbart! Morgonstund har guld i mun!;)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

Annie - PD sa...

Gryningen är bäst, djurlivet brukar vara fantastiskt.
Den där brädan verkar spännande, du får ta en provtur när ryggen känns okej :)

Kerstin sa...

Hahahaha - mycket märkligt...

a spoonful of mint sa...

Det kanske var högvatten, och så blev det lågvatten...

Smartasmia sa...

Lindabönan: det var ingen dum idé...kanske jag gör just det:-)

Sophie: ahhh...lilla sötnosen där; det var inte igår! Hoppas du haft en bra sommar och så. Japp - det är stor skillnad på morgonstunden här ute än inne i stan;-)

Annie: hehehe...ska passa ryggen:-) Jag är lite sugen faktiskt.

Kerstin: hihi..visst är det:-)

Yeh-Yeh girl: där har vi det! Allt har sin förklaring:-)

Mary Lady Luck sa...

Den kanske man kan använda när växthuseffekten slår till?

Smartasmia sa...

Mary LL: jo - på gott och ont då. Som en livbräda. Kram sötisen

Missy sa...

Det är orättvist. Jag vill också hitta surfingbrädor på oväntade ställen! ;-)

Smartasmia sa...

Missy: du ska se att det dyker upp en när du minst anar det!