22 januari 2007

Konspiration?


Att plånboken är tom hos de flesta i denna månad är ingen nyhet, kanske. Jag hoppas och tror inte att min mor och far hade detta i tanken när de producerade mig för några decennier sedan.


Smartasmia (med risk för tjat) har officiellt fyllt gammelgädda nu och tänkte att "nu jäklans ska jag väl gå och bli ordentligt firad" och så. Visst, det blev jag onekligen. Men ändå.


Jag anar nämligen en konspiration mot Smartasmia.


Kan det vara så att någon med inflytande över posttrafiken i detta land alt. någon med ännu högre makt, har valt ut mig för ondsinta handlingar? Man undrar.


Först detta med Vi (läs gamla Vivo). Kom ett färggrant och lismande vykort på posten till Smartasmia två veckor innan min stora dag. Följande stod att läsa:


"En av finesserna med Vi-butikernas Kundkort är att de ger oss en möjlighet att gratulera våra kunder på bemärkelsedagar. Därför skickar vi en varm gratulation tilsammans med ett erbjudande som vi hoppas kan rymmas på kalasbordet. Du är hjärtligt välkommen till butiken för att lösa in detta vykort mot en god Almondy Snickers- eller Daimtårta."


Inget ont i denna handling och jag klagar inte över att en tårta, minsann. Men tack ändå, Vi-butikerna, för att ni plockade ner mig på jorden redan några veckor innan jag hade insett att jag snart är skrotfärdig.


Nästa attack kom själva den stora dagen. Visst kom det några jättefina och väldigt trevliga gratulationskort med posten den dan. Men där kom också andra och besudlade saker. Jag är kontaktperson för min lillebror och sköter bl a hans ekonomi. Av alla dagar valde de min dag för att "påminna om att det är dags att bokföra hela förra året och lämna in alla papper" (vilket blir sådär en två, tre kontainrar). Det kom även en hel drös med riktigt onda räkningar. Bland annat. Slutligen kom också den lilla försändelsen från posten denna dag, med det glada beskedet att jag nu var skyldig dem SEK 826, motsvarande den tullavgift som den lilla sak jag beställt - och de upptäckt - från USA lagom till min dag. Plus postens avgifter.


Idag kom den slutliga attacken. Det har ju fortfarande inte gått så många dagar sedan jag fyllde och visst har man hört talas om förseningar i postgång och sånt. Därför tändes plötsligt en strimma av hopp när Smartasmia i dagens post fann en liten avi där jag uppmanades att gå till mitt närmaste utlämningsställe och hämta upp någonting som var rekommenderat och vid avi-nummersökning från utlandet! Kanske, kanske någon hade beställt en underbar present eller så till moi....kanske..?


Fick just "dödsstöten" borta på utlämningsstället när jag insåg att detta rekommenderade försändelse inte var något annat än ett brev från Western Union (kontor i Österrike) där jag "ombads fylla i och skicka tillbaka dessa handlingar om jag önskade att utnyttja deras överföring-av-pengar-service en tredje gång". Hur sjutton kan ett företag med en så trevlig tingest som en Vespa på startsidan vara så ondsinta? Är det möjligt?


Det var inget paket. Eller present. Eller en kartong att leka med.


Nu ska jag dricka te och meditera lite.

10 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh neeeeej :(
Va trist. Puss på dig.

Smartasmia sa...

Kerstin: tack för pussen:-) och ber om ursäkt för långt inlägg..tjipp

Mary Lady Luck sa...

Nej, avier ska ju bara vara roliga-saker-att-hämta-ut, inte tråkiga-papper-att-fylla-i! Stor skillnad det där..

Smartasmia sa...

Mary: du anar inte exakt hur mycket jag håller med om det:-)

Mill sa...

Känner igen det där. Framför allt det där med rekommenderade brev som visar sig vara ett trist litet kuvert. Ibland med något så tråkigt som ett nytt kontokort. Vad ska jag med det till liksom. Jag har ju redan ett... Men ditt tog i och för sig priset.

Vilka gulliga katter du har förresten!

Smartasmia sa...

Mill: ja..ibland undrar man! Tack för supporten:-)

Anonym sa...

ajajaj! jag lider med dig stackare

Smartasmia sa...

Clara: tack så mkt:-) Jag är dock vid hyfsat gott mod;-)

Anonym sa...

Ajdå. Tror nog också på den där konspirationsteorin. Hoppas teet smakade bra iallafall :)

Smartasmia sa...

Shopoholychic: jag överlevde - och det är ju huvudsaken:-) Och visst jökeln var teet finemang! tjipp