16 januari 2007

Snällhet, någon?


Läste en artikel som handlade om snällhet i senaste numret av svenska
ELLE, skriven av Karin Ström. Det roliga (?) med den var att den gick under kategorin "ELLE testar".

Här på Monokel finns ju en kategori som heter just "Snällhet", med några tillhörande
inlägg. Smartasmia är av inställningen att det är viktigt att påminna folk om att försöka vara lite snällare generellt, även om jag egentligen inte tycker att det borde behöva påminnas om....

Artikeln i
ELLE var väldigt intressant att läsa, men varför sortera in den under "test"...? Visst, det är kanske det som behövs - att folk provar på att vara snälla - för att upptäcka hur mycket det ger en själv och hur man faktiskt kan förändra sin omgivning ibland enbart genom att sprida lite snällhet.

Som jag skrivit om förut har jag lärt mig hemifrån att försöka vara snäll mot mina medmänniskor. Det Karin Ström skriver om i artikeln - att prova att ge en främling ett leende, att överraska folk med bakverk när de minst anar det, att ge en främling en komplimang - är saker som jag, utan att försöka skryta här, brukar göra normalt och jag håller med fröken Ström om att det känns befriande skönt när man vid något tillfälle får respons på sin snällhet.

Det kanske låter lite konstigt, eller rent av dumt, när jag försöker förmedla att jag tycker det är viktigt med snällhet. I några decennier har vi ju nu fått lära oss att "skita i andra och tänka på oss själva". Och det går väl inte ihop med snällhet. Eller? Så hur ska det vara, egentligen?

Smartasmia har en bra lösning på ovan svåra ekvation. Åtminstone funkar den för det mesta för mig. Jag har börjat inse att snällhet alltid börjar med sig själv. Ni vet, som det har tjatats och tipsats om i spaltmeter från relationsexperter de senaste åren, på samma sätt som med förhållanden, alltså. "Du kan inte lyckas i ett förhållande om du inte i grunden är nöjd med dig själv". Det ligger förmodligen väldigt mycket sanning i detta påstående och jag är alltså inne på samma linje vad gäller snällhet - det måste börja med en själv - att man försöker vara snäll mot sig själv först.

Detta är en konst, helt klart. Att vara snäll kan vara f-n så svårt ibland. Testa själva när er chef står och sprutar svavel över er över något med att, trots att du kokar inombords, ge honom eller henne ett överraskande leende. Eller varför inte hålla upp dörren eller erbjuda att bära något till den stressade småbarnsmamman framför er i snabbköpskön som har sjuhundra skrikande ungar med sig, vilka alla envisas med att dra dig i byxorna och som dessutom kommer på ungefär 30 saker till som "hon måste ha" innan f-nskapet är klar med betalningen när du själv har bråttom som en skållad mandel.

Det har funnits stunder när Smartasmia har tvivlat starkt på att det verkligen är värt att försöka vara snäll mot andra. De gånger då man mötts av totalt oförstående för goda gärningar eller rent av förakt. Kanske har detta något att göra med att vi är så fullständigt inprogrammerade av ovan "självförverkligande" och självfixering att vi nästan lärt oss att snällhet är synonymt med dumhet.

Om du vill loda lite djupare i konsten att vara snäll, rekommenderar Smartasmia en underbar och lättläst bok skriven av Stefan Einhorn, professor och ordförande för etikrådet på Karolinska Institutet i Stockholm. Boken heter kort och gott "
Konsten att vara snäll" och den bjuder på några riktiga tankeställare, faktiskt. Nyttiga sådana enligt mig.

Jag ska villigt erkänna att mitt intellekt är på sparlåga idag, men jag hoppas ändå att du orkade ta dig igenom dessa rader och att du förstod vad jag ville ha sagt. Hur motvilligt eller meningslöst det ibland kan te sig, tänker Smartasmia försöka fortsätta att vara en snäll människa.

Att vara snäll är faktiskt en hel vetenskap.

25 kommentarer:

Mary Lady Luck sa...

Att vara snäll is the way to go - och det börjar faktiskt med sig själv som du påpekade. Det tog ett tag för den poletten att trilla ner för mig, men nu är jag definitivt med på Team Snäll :)

Smartasmia sa...

Mary: att du tillhör Team Snäll har jag inte tvivlat på en sekund, sötnosen:-) Tjipp

fruitcocktail sa...

Bra skrivet. Att vara snäll mot sig själv är som du skriver A & O. Även om inte det är så lätt alla gånger. Och det är inte lätt att vara snäll när någon är dum mot en. Att möta en snorkig kassörska med ett leende är verkligen inte lätt, men känns ofta så jäkla bra när man gjort det. Fast ibland måste man ju också få lov att vara arg och säga ifrån också;)
Jag har verkligen fått uppleva mycket snällhet nu när jag har det tufft och måste säga att jag är förvånad över hur mycket människor som ställer upp och finns för mig när alla "rön" säger precis tvärtemot. Att folk bara tänker på sig själva. I mitt fall stämmer det inte.

Smartasmia sa...

Fruitcocktail: tack för berömmet! Visst sjutton måste man vara lite elak mellan varven...sån är ju människans natur, liksom.

Skönt att höra att du fått så mkt snällhet när du behövde det som bäst (eller t o m fortf. behöver det...sorgearbete tar lång tid). Det inger ett visst hopp. Även jag har mött en otrolig mängd snällhet i form av jäkligt schysst feedback sen jag började blogga. Tack:-)

Anonym sa...

Håller med , det är gratis att vara snäll;)

Vera sa...

aha, har inte hunnit läsa min ELLE än men nu måste jag ju läsa. Verkar vara en intressant artikel :)
Kom å tänka på boken Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn.

Anonym sa...

Jag är djuptroende av religionen: "Behandl-andra-som-du-vill-behandlad-själv";) Tråkigt nog är detta något som folk kanske skulle behöva bli påminda om dagligen, med tanke på hur vi behandlar våra medmäsnniskor!

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

Smartasmia sa...

Sheila: så sant så:-)

Vera: sorry för att gick händelserna i förväg..;-). Japp - just den boken tar jag upp i inlägget - jag tyckte den var mkt läsvärd.

Sophie: den religionen låter mkt sund:-) Tjipp sötnosen

Alla: tackar för kommentarerna:-)

Vera sa...

ursäkta! jag e alldeles för stressad ibland när jag läser ... såg att du rekommenderade boken nu.
Tjoflöjt :)

Smartasmia sa...

Vera: det gör absolut ingenting. Har full förståelse...snarare ska jag väl tacka för tipset! Tjipp

Mill sa...

Tänk om alla kunde göra som i filmen "Skicka vidare". Det kanske skulle räcka för att göra världen till en bättre plats...

Smartasmia sa...

Mill: kloka ord!

Anonym sa...

aw snällhet, loves snällhet!

Anonym sa...

Så sant. Vilka sköna funderingar du har. Tycker inte alls du verkar gå på sparlåga - tvärtom. Och om så inte är fallet så utför nog du och din hjärna stordåd i vanliga fall ;)

Smartasmia sa...

Hej Cherry: glad att du tittar förbi. Hoppas att du läste mina rader hos dig förut. Är alltid tacksam för de som lämnar kommentar här:-) Tant Mia loves snällhet too.

Shopoholychic: ahh..du gör mig näst intill förlägen, men tack så hjärtligt! Det där med min hjärna har att göra med att jag håller på att bekämpa en svår depression för ögonblicket. Det blir f-n så uthärdligare så här:-). Tjipp

Anonym sa...

Jättefint inlägg och som mary säger först här i kommentarerna så är det inga tvivel kring vilket team Mia tillhör.

Jag brukar själv försöka dra mitt strå till stacken genom att som föreslagits le mot en främling, orka hålla leendet på plats när en kassörska är sur och vresig. Att när någon är sådär sur och kanske bitter istället ge dem ett leende och säga det löser sig ger så mycket mer än att ge tillbaka med samma arga blick.

Det är inte så svårt som man tror.. eller det tror jag :)

kram medmänniskor där ute i världen

Smartasmia sa...

Ida: fina kommentaren! Jag är övertygad om att du och systra också tillhör samma Team;-) tjipp

Anonym sa...

I read the whole text ;) And maybe I should read the book you mention (Konsten att vara snäll) - although I think I'm quite nice already. Take care babes!

Smartasmia sa...

Stylesucker: I am truly impressed. I could agree that the text turned out a bit long...sorry:-) Och visst är du en snäll filur redan..no need for the book, really;-). Ta hand om dig också, honeypie!

Stila sa...

Så sant, så sant. Jag tror faktiskt att jag såg författaren till boken på nyhetsmorgon. Det var inspirerande!

För övrigt tycker jag att modebloggare är väldigt snälla överlag. Iaf mot varandra.

Nu ska jag vara snäll mot mig själv och min pojkvän genom att göra champagne-te!

Kerstin sa...

Det är klart att man ska vara snäll - men vissa gånger har min snällhet gjort att jag har blivit trampad på. Det gäller att balansera det :)

Anonym sa...

Jag var omdevetet väldigt snäll mot någon i veckan, i och med min inlägg om Kuriosagrottan på min blogg. Ägarinnan blev själaglad och skrev väldigt fina saker tillbaka på mailen. Och då blev ju JAG lika glad själv. :D Ja, man ska vara snäll, det behöver inte betyda att man blir mesig. Är du det så är folk det tillbaka - kanske inte varje gång men när du gör din känslomässiga balansräkning i slutet av året så ligger du på plus, helt säkert. =)

Smartasmia sa...

Stila: tack för kommentar! Det stämmer att Stefan var med på morgon-TV..min mor påminde mig, men lite för sent. Han gör ibland föreläsningar som ska vara rent magiska..dock är det nästan alltid fullt på dem = jag har inte haft tillfälle än. Inspirerande var rätta ordet!
Håller med om att bloggare är hyfsat snälla generellt mot varandra..det kan t o m nästan bli lite "familjärt":-). Bra att du var snäll mot dig och pojkvän med champagne-te...det måste jag testa ngn gång!

Kerstin: beklagar jättemkt att du råkat ut för det.. Tyvärr har även jag det och då tappar man liksom sugen. Men i mitt - och tämligen säkert ditt fall (ty du är ju en supersnutta) har ändå gjorts valet att fortsätta försöka..är värt det när det funkar:-)

Lolita Loco: exakt vad jag menar ovan:-) Det är helt enkelt värt det i slutändan.
Tjipp på er:-)

motherfakka sa...

Det är sjukt svårt att balansera det där med snäll men inte mesig. jag tycker Fantomen säger det bra: Hård mot de hårda. Fast det e klart om man är lite snäll mot dem kanske de smälter.

Smartasmia sa...

Motherfakka: kloka ord..och jag gillar Fantomen-citat:-) Tack för kommentaren! tjipp