07 februari 2007

Evil Eve-Eva - den goda

Foto: Evas privata

När Smartasmia häromdan var ute på Sofo-promenad styrdes stegen bl a hem till en av mina favorit-smyckesdesigners - Evil Eve-Eva Ottosson. Här kommer det utlovade "hemma-hos-reportaget".

Påverkad av ett par nypor "frisk" Stockholmsluft, en rask promenad samt en förkänsla av annalkande vår, brakade jag in hemma hos Eva i förra veckan. Efter ett varmt välkomnande gick jag på utflykt i hennes lägenhet/arbetslya. Och vilken utflykt det blev!

Min första kontakt med henne var för några år sedan då jag föll som en fura för några väldigt fina smycken som låg i en monter i Whyred-butiken (gamla på Norrlandsgatan i Stockholm). Smartasmia är ju fattig student (doktorand) och vill givetvis ha ut "så mycket som möjligt" hos de accessoarer eller kläder jag inhandlar. Det fina halsband jag hade framför ögonen skulle i mitt tycke vara perfekt efter en liten justering och den snälla expediten på Whyred gav mig då mailadress för kontakt med tillverkaren, Evil Eve. Efter ett par mail och slutligen en telefonkontakt fick jag ett alldeles eget halsband med den lilla modifieringen a la Smartasmia på posten. Utan någon extrakostnad. Det kallar jag service!

Fast jag aldrig träffat henne i verkligheten förut, kändes detta första "riktiga" möte med Eva som om jag hade känt henne ett hyfsat tag. En ytterst välkomnande själ med servicekänsla och klokhet/ödmjukhet därtill. Sånt som Smartasmia tycker om.

Donnan på det urfina kortet ovan är Eva.

På utflykten i hennes lägenhet blev jag först visad till "Guldrummet". Där inne tillverkar Eva sina vackra smycken och det kändes plötsligt som om Smartasmia var ett litet barn igen när jag såg alla vackra pärlor, stenar, länkar och kedjor i denna underbara röra.



Foto: Smartasmia

Te serverades sedan i vardagsrummet i fint sällskap med Evas senaste projekt - läderbälten som för tankarna till 50-talet, tillsammans med matchande armband. Skinnet är mjukaste lammnappa och bredden finns i två varianter; breda på 9 cm, "Dita", respektive något smalare på 6 cm, "Snake". De fina matchade armbanden ligger på 4 cm bredd. Färgerna är enligt nedan svart, lila samt en underbar bronsmetallic.

Det kommer väldigt mycket smala skärp i vårmodet i år, men det breda håller i sig och är en bredd som fungerar alldeles utmärkt. Smartasmia har en förkärlek till 40-och 50-talens underbart markerade midjor och där sitter nedan bälten som en smäck! Eva ställde själv upp på en skärpbild där det fina lila skärpet i 6 cm-bredd visas i underbar kombination med fin gul blus.

Jag tog tyvärr ingen bild på armbanden, men de är alltså en kopia av skärpen som visas nedan, fast i miniatyr. Satt helt underbart om handleden när Smartasmia testade. Jag rekommenderar! Priset kommer att ligga på 850:- respektive 650:- för skärpen och 300:- för armbanden i butik.

Foto: Evil Eve och Smartsmia (bild på Eva)

Eva började sin karriär som smyckesdesigner runt 2000 då hon till en början sålde sina alster på Klippoteket samt hos Tjallamalla. Hon jobbade några år inom Whyred och sålde samtidigt sina smycken där. Numera kan man få tag i Evil Eve hos flera återförsäljare, eller genom att beställa på hemsidan, där även återförsäljare anges.

Nedan visas lite smycken från dels äldre kollektion, dels ur senaste.

Smartasmia gillar Evil Eve.

Foto: Smartasmia; till vänster ur senaste kollektionen, mitten och höger "Fucking Shells" och "Tiger eye" ur tidigare kollektion.

16 kommentarer:

Vera sa...

Intressant inlägg och vackra alster. Blev speciellt förtjust i det lila breda skärpet. Såg att hon finns i lilla Eskilstuna där jag bor. Jippi :)
Tjoflöjt

Anonym sa...

Trevligt repotage! Jag fick just tips om nätbutiken Tjinona (se blogginlägg strax) som också säljer Evil Eve.

Smartasmia sa...

Vera: vad bra:-) skärpen var jättefina och sköna. Tjoflöjt på dig med:-)

Miashopping: tackar! Ska kolla in hos dig strax:-) tjipp

fruitcocktail sa...

Vilket roligt repatage:) Och vad fina grejer hon gör! Superfint bling och snygga skärp!

Smartasmia sa...

Fruitcocktail: tack:-) Japp - jag gillar också! tjipp, sötnosen

Anonym sa...

Jag diggar verkligen! Hääärligt färger, härliga material, härliga smycken, härligt utförande... :D

Mary Lady Luck sa...

Vilken mysig dag du verkar ha haft med Evil Eve! Skärpen var riktigt läckra, lite lustigt för jag är inte alls någon skärpmänniska men tänkte imorse att jag skulle kunna ha användning för ett brett svart skärp. Och så uppenbarar sig det hos dig, Universum är fantastiskt :)

Smartasmia sa...

Mary: vad kul att du gillade! Tror att Eva tycker det är kul också:-) Skärpen är verkligen jättefina..och mjuka..och perfekt breda. Lagom pris också. Tjipp

Anonym sa...

Vilket bra inlägg. Kul! Gissa vad jag vill ha nu... jo, de breda armbanden som jag fått på hjärnan.
Visste inte du var kemist (eller så har jag glömt bort det igen). Vilken inriktning valde du? Jag läste först mikrobiologi men sedan saknade jag kemi för mycket så det blev analytisk kemi och lite biokemi.

Smartasmia sa...

Käthe: armband tänker nog jag investera i när nästa lön trillar in. Lovar att lägga ut bild i så fall:-) Är numera mer genetiker, men läste biomedicinsk kemi en gång i tiden:-).

Anonym sa...

Kul reportage! Hon såg inte så evil ut.

Mill sa...

Så schysst med riktig service. Det borde alla som arbetar som säljare av olika slag lära sig.

Smartasmia sa...

Stina: tack! Nej - hon är en riktig sötnosing:-)

Mill: håller helt med dig. Man blir så glad när man stöter på det:-)

Anonym sa...

Ja, de var verkligen ngt att ha. VAr kan man få tag på smyckena?

Anonym sa...

otroligt snygga skärp!! härliga färgkombinationer ;)

Smartasmia sa...

Aenigma: ja - visst är det:-)

Mia: klicka på länkarna ovan där det står Evil Eve så hamnar du på hemsidan där återförsäljare står.

Em: kul att du gillar:-)