15 februari 2007

Fjärde - och sista - anhalten

Foto: Smartasmia och den döende kameran


Nu har Smartasmia landat i sin kontorsstol igen efter dagens äventyr; den fjärde - och sista för min del - visningen, vilken var Back av Ann-Sofie Back.

Det märktes att detta var ett av modeveckans "klimax" då det vimlade av kända ansikten där. En var klädd som "Svarta Änkan"...omgiven av sina tjänare...och en var någon slags ambassadör för det nya "hårklippet" med ljus page och lackdiadem (det förstod Smartasmia på pratet runt omkring)....och ytterligare en var en mogen dam i mörkt halvlångt hår med glasögon och henne var det väldigt mycket människor runtomkring och det kramades och kindpussades alldeles extra när hon dök upp. Fast inte riktigt lika mycket som när "Svarta Änkan" anlände. Henne fick jag nog förresten med på en av bilderna ovan (hon som fick nästan lika mkt puss och kram som änkan, alltså).

Ojdå...nu gav ju Smartasmia er lite "skvaller" ändå. Varsågoda och njut nu!

Smartasmia fick inte någon sittplats först..för det frågades efter "var jag kom ifrån" och när jag sa Monokel och modeblogg sades det att "jahaja...inga bloggare får sitta". Det var lite konstigt. Smartasmia visste inte ens att det var sittförbud för bloggare. Så mycket nybörjare är jag. Jag undrar om det hade hjälpt att nämna att en syssling till mig är tillsammans med en av kungens barn? Till slut blev det en stol över när alla som fick sitta hade tagit varsin stol - och då fick jag ändå sitta. Fast jag var en "modeblogg". Smartasmia är jättetacksam för stolen...jag är ju inte purung längre.

Visningen började med att fröken Back tittade fram i ungefär 1 sekund framme vid ingången till catwalken. Precis så länge att man inte hann ta någon bild. Sen började det spelas musik i stora högtalare och plötsligt dök den första modellen upp. Hon hade solglasögon på sig fast det var alldeles mörkt i lokalen och de blinkade jättsnabbt i neonrosa hela tiden. Alla modellerna hade såna. Och alla hade halsdukar virade runt huvudena - dock väldigt 50-60-talsaktigt till skillnad mot andra visningar där också dessa sjalar förekom..men då mer i kombination med jätteluvor eller bara som en jättestor lindad halsduk. Om ni förstår.

Smartasmia hade gärna velat ge er en massa fina bilder, men tyvärr började min gamla kamera bråka jättemycket den här gången och nu var det över huvud taget på håret att jag fick några bilder alls. Så ni får hålla till godo med dessa så länge. Det finns säkert någon som hade en lite bättre kamera...alternativt en lite bättre placering i lokalen än Smartasmia som ni kan leta upp.

Knallrosa läppar hade modellerna också. Själva kollektionen pulserade av Ann-Sofie Back med de typiska "twisterna" som vi ser också i ss07 kollektionen. En nyhet var den stora mängd fransar som förekom...som en förlängning av halsduksfransar fast på väska, jacka etc. Just den grejen tyckte väl inte jag så mycket om, men annars infriade Back-visningen mina förväntningar.

Tänk som sagt lite pinup-50-talsskärningar i vissa plagg som även förstärktes i den riktningen av de knallrosa läpparna, solglasögonen och virade sjalen...fast i en Back-tolkning med blinkande neon då. Tillsamman med den Back som vi känner igen med sina fina detaljer som nämnda "twisten" och knutar. Färgmässigt såg jag (det lilla jag såg..det var jättemörkt) mest svart och grått och silver och jag tyckte mig skymta lite färgade strumpbyxor de få gånger jag såg nederdelen på modellerna alls. Ganska figurtight silhuett, men lite volym a la Back fanns också med. Mycket korta kjollängder, lite preppy skolflicka i något exempel och den tidigt 90-talstypiska korta och tighta klänningen skymtade förbi. Och faktiskt en och annan "wrap"...lite lindat sådär (omlott och lite till) och några jackor i "täckjacketyg"....tunt stoppade a la 70-tal men med mer moderna skärningar.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att jag längtar tills aw07 dyker upp i media så att jag kan ta en närmare titt på vad det var jag såg (det stora mörkret där..).


Foto: Hrmpfhh..Smartasmia med döende kamera

16 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för bra raportering!

Tur att du fick stol då! :) Då kanske du har klättrat lite på innelistan?

Smartasmia sa...

Stina: hehehe..och tackar:-)

Mill sa...

Va? Fick inte bloggare sitta? Det var det värsta. De stora bloggarna borde ju rimligtvis ha enormt mycket makt i modevärlden med tanke på hur många de når ut till...

Hm, fransar är väl inte riktigt min grej heller, men annars tycker jag att det lät lovande!

Smartasmia sa...

Mill: det var vad som sades till moi i alla fall. Jag var nog inte tillräckligt "fin" eller tillräckligt "stor":-). Fast jag fick en stol med en lapp där det stod VIP på sen...en sån som jag fick direkt på FASR-visningen. Undrar vad en VIP är för nåt...

Nej, fransar får gärna vänta ett tag till för mig också. Tjipp:-)

Lina sa...

tack för rapport...jag hann inte gå på demn..tyvärr...hatar när tiden inte räcker..

Smartasmia sa...

Lina: du är välkommen:-)

Kerstin sa...

Åh, men jag gillar det jag såg - verkligen :) Mycket väl rapporterat Mia. Puss.

Anonym sa...

Åh, jag är så avundsjuk! Vill också vara i Stockholm och gå på tjusiga visningar med sittförbud ;) Jag har iaf. kryat på mig nu - din besvärjelse hjälpte tydligen! Kram.

Smartasmia sa...

Kerstin: hehe..jag gillade också det lilla jag såg. Tycker mkt om Back-plagg:-) Och tack så väldans mkt för berömmet - det värmer vet du! Kram och puss tillbaka

Smartasmia sa...

Shopoholychic: lilla hjärtat där! Jag tar med dig i min väska nästa gång - jag lovar! Hade varit kul att gå med dig..och jag är hyfsat säker på att chansen kommer tillbaka igen:-) Bra att trollet försvann! Tjipp sötnos

Anonym sa...

Härligt med lite lagom skvaller. :))
Gillar att läsa dina texter till modevisningsbilderna.

Smartasmia sa...

Käthe: tackar så allra ödmjukast sötingen:-)

Mary Lady Luck sa...

Hihi, fnissade högt när jag läste ditt inlägg! Men jag undrar; Vem är denna Svarta Änka?

Smartasmia sa...

Mary: som sagt..inget skvaller;-) Bra att jag fick Maryn att skratta:-) Kram

Anonym sa...

Hahaha, vad det är härligt med ironi :) Lovely rapportering.

Diana Pernet aka svarta änkan var verkligen överallt, jag såg dem inne hos våra grannar David & Martin (länge, undrar om hon köpte nåt eller om vi bara kommer få läsa om dem i massa hypad internationell press?
Och Maggan på bild, skojigt! Hon brukar också ses lite och och där. Måste vara svårt att välja där - rädsla över att bli rippade kontra hopp om att få H&M-stipendiatet... när man bjuder henne.

Smartasmia sa...

Ida: jag förstår inte alls..ironi? Jag är det lilla oskyldiga lammet från landet och jag vet ingenting om kändisar;-). Tack söting för kommentar och ha en skönskön dag!