15 februari 2007

Tredje anhalten


Nu ska Smartasmia strax iväg på sin sista anhalt (visning). En rapport här från igår så länge:

Den sista anhalten igår kväll var Nakknas visning.


Det är nästan så att Smartasmia börjar känna sig hemma i lilla baren på ett av visningsställena i väntan på att "inringaren" kommer och pinglar med lilla klockan för att indikera att "nu kan ni sluta "louncha" och gå upp till visningen". Trevligt, trevligt. Men farligt, farligt. Hade det varit fri tillgång till rödtjut hade nog Smartasmia med sällskapsdam igår slutat som Patsy och Edina. Minst.

Nakkna består av designtrion Camilla Sundin, Claes Berkes och Ella Soccorsi och en stor dos med kreativitet. Visningen var kanske inte ideal när det gällde att ta foton, men upplevelsen på plats var maffig. Tankarna gick till något rymdäventyr och det kändes som om man bevittnade rymdvarelser när modellerna sakta skred fram genom publikhavet och ut till "scenen" som egentligen endast utgjordes av väldigt coolt gjord belysning. Modellerna ställde sig en stund var i en belysning uppifrån som var mycket effektfullt för oss på plats, men som sagt inte speciellt fotovänlig. Därför ber jag om ursäkt och överseende med att jag inte lyckades få till mer än nedan halvhorribla resultat.

Den mest storslagna belysningseffekten var en stor pyramid av ljus med laserskarpa konturer och en bas i form av mer varmare "ljusslingabelysning". Väldigt magnifikt! Att sedan modellerna var hyfsat utmärglade storleksmässigt gav inte Smartasmia lika stora kickar, men om man ser till "rymdtemat" så funkade det ju med "stora huvuden till pinnkroppar" (läs ironiskt). Men Nakkna var alltså tyvärr långt ifrån ensamma om att ha smalsmala modeller, så låt oss inte ta bort fokus helt från deras visning och deras skapelser. Trion är utomordentligt duktiga designers även om visningen i sig var lite för mycket ljuseffekter i kombination med mörker, för att kläderna skulle framträda tillräckligt för att kunna analyseras. Men det är precis det som är en Nakkna-visning....har jag hört. Vill du se bättre exempel på kläderna än hos Smartasmias foton, klicka här.

Kläderna var "mycket Nakkna", d v s figurtight blandat med fina draperingar och skrädderier i mörka färger och lite halvglansiga material i flera plagg. Jag gillar Nakkna och visningen gjorde mig inte besviken. "Det nya" bestod i kanske lite mer kroppsnära silhuetter än vanligt även på överdel (tänk lite åt Acnes urringningar bak på vissa T-shirts/klänningar ur ss07).

Mot slutet av visningen gavs lite mer ljus så man faktiskt kunde ana sig till färgerna på plaggen - men här hade dock Smartasmias kamera laddat ur fullständigt p g a snudd på totalmörker tidigare under visning. Man anade i alla fall - förutom svart och grått - en fin blågrå nyans tillsammans med en benvit i det nämnda halvglansiga materialet.

Och ja, Smartasmia fick habegär här också.


Foto: Smartasmia (kolla - man ser ju nästan vad det ska föreställa...)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ju lite intressant ut, skulle vilja gå på något bara en gång för att kolla!

Smartasmia sa...

J: jag får väl försöka ta med dig nästa gång...om tillfälle ges:-) Tjipp

Anonym sa...

Patsy och Edina rules!!

Smartasmia sa...

Smart-ass: yess indeed:-)

Mary Lady Luck sa...

Okej, ett värdelöst vetande, men jag måste ändå berätta. Jag har tagit samma buss från stan i evigheter och för några år sen var det en snygg moderiktig kille som ibland åkte samma buss. Snygga moderiktiga killen fick alltid mycket trånande blickar av mig och jag satte mig alltid så jag hade bra utsikt i bussen. Sen försvann han plötsligt (han flyttade väl) och några år senare såg jag honom i tidningen - ja, det var visst Claes Berkes jag hade spanat på i min ungdom ha ha!

Smartasmia sa...

Mary: hahaha...kanske ska ta upp det när jag går förbi Nakkna-butiken ngn gång;-) Nej, det var inget onödigt vetande....det var ju sött:-)

Mary Lady Luck sa...

Hahaha, om snyggingen tvivlar så säg buss 807 - han gick alltid av innan mig vid Trollbäckens Centrum. Och varför kommer jag ihåg sånt här? Det var säkert för.. 10 år sen? Jag kommer ihåg sånt, men inte vart jag lagt mina skolpapper igår ha ha ha!

Smartasmia sa...

Mary: hehehe..så skönt med ett värmande skratt just innan invaggningen:-) Tack! Och även jag har selektivt minne:-) tjipp liten